Wpłaty na leczenie chłopców prosimy kierować na konto Fundacji

Alior Bank
42 2490 0005 0000 4600 7549 3994
Tytułem:
21323 - Petelczyc Jacek lub 21324 Petelczyc Kacper
- darowizna na pomoc i ochronę zdrowia

Przekaż 1% podatku

W formularzu PIT wpisz numer:
KRS 0000037904

W rubryce „Informacje uzupełniające - cel szczegółowy 1%” podaj:
21323 Petelczyc Jacek

lub

21324 Petelczyc Kacper

Szanowni Darczyńcy, prosimy o zaznaczenie w zeznaniu podatkowym pola „Wyrażam zgodę”.

środa, 27 sierpnia 2014

Wracamy

Mamy małe zaległości na blogu , które spróbujemy systematycznie nadrabiać.
Ostatnie dni wakacji spędziliśmy na bieganiu po lekarzach, aby chłopcy mogli zacząć rok szkolny w poniedziałek, tak jak wszyscy musimy mieć 100% pewności że są zdrowi.
Na szczęście wszystko z nimi ok, zaświadczenie mamy , i 1.09 zaczynamy wszystko od nowa, tzn. rehabilitacje, nauka czytania, grota solna, dogoterapia, logopeda, i wiele wiele innych o których już  w następnym poście.
Zaczynamy również terapię metodą Tomatisa, to dla nas zupełna nowość, która jest metodą treningu słuchowego. 
Teraz trochę o tej terapii.
W terapii Tomatisa wykorzystywane są dźwięki o wysokiej częstotliwości, które poprawiają aktywność mózgu. W tej metodzie będziemy wykorzystywać między innymi  muzykę Mozarta, 
W większości jest to materiał wstępnie przetworzony; tzn. np. wstępnie 
przefiltrowany, wzbogacony w pewne pasma częstotliwości lub skondensowany. 
Dalszej obróbki materiału muzycznego dokonuje się zgodnie z potrzebami zaplanowanej terapii - 
przy pomocy tzw. „elektronicznego ucha”. Jest ono połączone ze wzmacniaczem, 
odtwarzaczem CD i rozgałęziaczem posiadającym 3 listwy, do których można podłączyć 12 
par słuchawek. 
Są to słuchawki, przez które sygnał dźwiękowy można podawać wyłącznie drogą powietrzną 
lub wyłącznie drogą kostną albo obiema jednocześnie, zmieniając przy tym dowolnie 
natężenie dźwięku na którejś z tych dróg lub w dowolnym uchu.
„Elektroniczne ucho” sprzężone jest z komputerem. Program komputerowy pozwala ustawić parametry stosownie do potrzeb wynikających z diagnozy. 
Można tu manipulować takimi funkcjami, jak:
bramkowanie, wyprzedzenie, opóźnienie, balans i filtrowanie górnoprzepustowe.
„Elektroniczne ucho” umożliwia ćwiczenie mechanizmów akomodacyjnych ucha środkowego, co pozwala narządowi słuchu „otworzyć się” na pewne, dotąd niedostępne zakresy częstotliwości. 
Mikrogimnastyce mięśni ucha środkowego (napinacza błony bębenkowej i mięśnia strzemiączkowego) służy funkcja opóźniania i wyprzedzania - obie możliwe są dzięki tzw. bramkowaniu. Wzmacniacz wyposażony jest w bramkę elektroniczną z jednym wejściem elektronicznym dla dźwięku i dwoma obiegami elektronicznymi na wyjściu, co daje możliwość niejako rozdzielenia dźwięku na składowe ciemne (niskie częstotliwości) i jasne (wysokie częstotliwości) i przepuszczania ich osobno jednym i drugim 
kanałem. 
Przy niskich częstotliwościach błona bębenkowa osiąga stan relaksacji (jest minimalnie napięta), zaś wysokie częstotliwości powodują jej napinanie. Czas otwierania się 
bramki, umożliwiającej przejście sygnału z jednego do drugiego kanału, można wydłużać. 
Wydłużając ten czas, czyli opóźniając przejście sygnału z kanału pierwszego do drugiego, 
wydłużamy tym samym okres naturalnej latencji, tj. czas niezbędny na przygotowanie się ucha do słuchania. Maksymalne opóźnienie, możliwe tu do uzyskania, wynosi 250 milisekund.
Inną, ważną funkcją urządzenia – służącą również mikrogimnastyce mięśni ucha środkowego 
- jest funkcja wyprzedzenia. 
Wyprzedzenie to wcześniejsze dojście dźwięku do ucha wewnętrznego drogą kostną, zanim dotrze on tam drogą powietrzną. 
Dźwięk, odebrany wcześniej drogą kostną, zostaje w uchu wewnętrznym poddany wstępnej analizie, co powoduje lepszą adaptację napięcia błony bębenkowej, co z kolei ma wpływ na lepsze przewodzenie dźwięków drogą powietrzną. Maksymalny czas wyprzedzenia wynosi 2,5 sek. 
(minimalny 250 milisekund). Czas ten w „elektronicznym uchu” praktycznie uzyskuje się przez opóźnienie podawania dźwięku drogą powietrzną w stosunku do drogi kostnej przy przechodzeniu dźwięku z kanału do kanału przez wspomnianą wcześniej elektroniczną bramkę.
Balans - kolejna ważna funkcja (ustawiana na rozgałęziaczu dla każdego dziecka osobno) - pozwala pracować nad lateralizacją słuchową,czyli nad stosownym do wyników badań wzmacnianiem prawouszności.
Filtrowanie z kolei umożliwia pracę nad wybranymi zaburzonymi pasmami częstotliwości bez konieczności motorycznego oddziaływania na całe ciało, przez co uzyskuje się tzw. „uwolnienie ciała”.

Metoda Tomatisa stosowana jest w pracy z dziećmi wykazującymi:
- zaburzenia mowy,
- zaburzenia głosu,
- dysleksję,
- autyzm,
- zespół ADHD,
- problemy szkolne

Metodę wykorzystuje się również m.in. w walce ze stresem i w nauce języków obcych.
Z badań Tomatisa wynika, że przyczyną wielu spośród wymienionych zaburzeń (przyczyną współwystępującą, a czasami jedyną) mogą być zaburzenia uwagi słuchowej i lateralizacji słuchowej. 
Te zaś - przy pomocy opracowanej przez niego metody - można skutecznie usuwać, a przynajmniej minimalizować.

Przeciwwskazaniem do stosowania terapii metodą Tomatisa jest epilepsja, intensywna farmakoterapia (zwłaszcza lekami psychotropowymi), choroby psychiczne, depresja, czy 
uporczywe, niezdiagnozowane bóle głowy. W tych i innych wątpliwych przypadkach decyzja 
należy do lekarza prowadzącego dziecko i do rodziców. 
Podstawą do zakwalifikowania dziecka na terapię metodą Tomatisa jest występowanie u 
niego objawów zaburzenia uwagi słuchowej potwierdzonych wynikami badania. Warto więc wiedzieć, jakie są przyczyny i objawy zaburzenia uwagi słuchowej.

Zobaczmy jak zadziała ów metoda na moich chłopaków.
Mam nadzieję, że będzie to kolejny krok na przód.
Będę starała się opisywać każdy dzień z Tomatisem, jak reagują dzieci, czy chcę ćwiczyć, czy nie są ospałe, no i wszystko co będzie się działo.
Reszta co u nas w następnym poście, a działo się...działo :-)

Zajęcia będą rozpoczynały się chwilkę po 7:00
martwi mnie jak panowie poradzą sobie z wcześniejszym
wstawaniem, skoro teraz ciężko ich zwlec z łóżka przed 9:00

4 komentarze:

  1. Nie słyszałam o tej metodzie i brzmi.jak czarna magia .
    Wprawdzie przy stwierdzeniu dysleksji mówili coś o słuchu i uchu środkowym i badaniu tego ale skończyło się na mówieniu...

    OdpowiedzUsuń
  2. Ślicznie śpi Kacperek .

    OdpowiedzUsuń
  3. Metoda Tomatisa -Intrygująco brzmi. Jestem ciekawa efektów. Pozdrawiam serdecznie.

    P.S. Jaki słodki jest taki śpiący Kacperek...
    Karolina90 :

    OdpowiedzUsuń