Wpłaty na leczenie chłopców prosimy kierować na konto Fundacji

Alior Bank
42 2490 0005 0000 4600 7549 3994
Tytułem:
21323 - Petelczyc Jacek lub 21324 Petelczyc Kacper
- darowizna na pomoc i ochronę zdrowia

Przekaż 1% podatku

W formularzu PIT wpisz numer:
KRS 0000037904

W rubryce „Informacje uzupełniające - cel szczegółowy 1%” podaj:
21323 Petelczyc Jacek

lub

21324 Petelczyc Kacper

Szanowni Darczyńcy, prosimy o zaznaczenie w zeznaniu podatkowym pola „Wyrażam zgodę”.

niedziela, 30 czerwca 2013

Niedokształcenie mowy na tle zaburzeń rozwoju

Niedokształcenie mowy na tle zaburzeń rozwoju - diagnoza logopedyczna Jacka.
Aktualnie:
Jacula utrzymuje duże trudności w zakresie funkcji językowo- słuchowych.
Jest aktywny werbalnie, chętnie nawiązuje dialog , odpowiada na pytania , oraz samodzielnie je zadaje.
Obniżona jest pamięć słuchowa- z dużą trudnością zapamiętuje i powtarza dłuższe zdania. Posługuje się zdaniami prostymi , równoważnikami zdań. W zdaniu występuje wiele nieprawidłowości gramatycznych .
Jacuś ma znacznie obniżone- ruchomość narządów mowy ( musi mieć codziennie masaż buzi, języka, )
Równolegle ćwiczymy narządy mowy, wargi, podniebienie. Wszystkie te ćwiczenie powinny być wykonywane przed lustrem , tak by dziecko mogło obserwować układ warg, języka i podniebienia, przy wymawianiu poszczególnych głosek ( to naprawdę bardzo ważne). Wiem również , że w przypadku dzieci autystycznych , często występuje zaburzenie naśladowania, ale to ważne nauczyć dziecko np. proste reakcje np. naśladowanie mimiki i gestów.
 Przy ćwiczeniach pomagamy sobie różnymi rysunkami i schematami przedstawiające narządy mowy ( wskazujący palec do góry, oznacza ruch języka do góry, a kiedy palec idzie w dół , język również ma ułożyć się na dole - polecamy takie ćwiczenia.
Jacek w szkole integracyjnej nauczył się całego alfabetu, tzn. zna pojedyncze litery, bardzo mnie to cieszyło, uważałam wtedy, że to ogromny krok naprzód, a nie ukrywam że bardzo zależy mi na tym aby Jacek czytał samodzielnie, nie jest to łatwą sprawą, szczerze, na dzień dzisiejszy wygląda to fatalnie.
Okazało się że to był błąd , nie jest to dobre, że zna i czyta tylko pojedyncze literki, bo za nic w świecie nie potrafi ich złożyć w całość, a co za tym idzie Jacek nic nie przeczyta.


W OREW Panie rehabilitantki, muszą się teraz z Nim cofnąć, i zacząć od nowa uczenia się odczytywać nie liter, tylko sylab. I tutaj polecamy książeczki Jagody Cieszyńskiej, ale uwaga dzieciom powinno się je wymieniać , zaraz po przerobieniu pierwszej przejść do czytania drugiej itd... a te przerobione schować i wrócić dopiero po przeczytaniu wszystkich , a dlaczego?
Dlatego , że dzieci zapamiętują je na pamięć.
Jacek miał pełną swobodę oglądania książeczek, pewnego dnia , gdy zaczęliśmy czytanie , wybrał książeczkę nr 3 , pytałam po kolei co w niej jest napisane , a Jaca patrząc w sufit z pamięci przeczytał całe ćwiczenia.
Na dzień dzisiejszy systematycznie wdrażana jest umiejętność czytania metodą symultaniczno-sekwencyjną .
Samodzielnie nie czyta , rozpoznaje jedynie niektóre sylaby otwarte.
U Jacka natomiast poprawiła się artykulacja , lecz brak zwarcia wargowego i realizacji zwartych głosek wygłosowych, powodują że mowa spontaniczna Jacka jest trudna do zrozumienia , dla osób spoza najbliższego otoczenia. Całe szczęście , że Jacula jest bardzo otwartym dzieckiem i gdy ktoś nie potrafi go zrozumieć , będzie robił wszystko aby się " dogadać" , i w większości przypadkach dopnie swego :-)
Po wielu e -mailach i zapytaniach rodziców, odnośnie zaburzeń mowy, nie potrafię za bardzo pomóc, mogę jedynie opisać jak to było i jest u nas.
A wyraźnie mamy powiedziane:

UCZYMY CHŁOPCÓW CZYTAĆ TYLKO I WYŁĄCZNIE NA SYLABACH , NIE WOLNO NAM UCZYĆ ICH POJEDYNCZO LITER


                             A tak chłopcy ćwiczą języczki ;-)















8 komentarzy:

  1. Brawo, Brawo dla Was

    OdpowiedzUsuń
  2. Dziękujemy za obszerne inf. My też tak ćwiczymy, też Kubuś słucha i czyta panią Cieszyńską, ale dopiero teraz , do niego to trafia. Chyba wcześniej to do końca nie było to i sens .
    Pozdrawiamy serdecznie . Zaszki

    OdpowiedzUsuń
  3. Prosimy o więcej informacji. Te są bardzo potrzebne, świetnie opisane. Zdjęcia rewelacja.
    Mama ADHD

    OdpowiedzUsuń
  4. Jak chłopcy pięknie ćwiczą:)

    U naszego Franka propozycji diagnoz było kilka - od dyzartii po niedokształcenie mowy. Sami już nie wiemy, dlaczego mowa Frania się nie rozwija. Może badania sierpniowe coś wyjaśnią.
    "Kocham czytać' Franula raz kocha raz nie;-)

    Uściski dla Was:*

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja osobiście jestem zwolenniczką pedagogiki Montessori dlatego Szymka też chcę uczyć najpierw czytania całych wyrazów a nie pojedynczych liter. Dzięki temu dzieci później płynniej czytają, bo nie muszą literować. Jest to tak zwane korzystanie z pamięci wzrokowej dziecka.

    OdpowiedzUsuń
  6. U nas Oli nie pała do tej serii miłością :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Super słodkie języczki :-)
    Aneta

    OdpowiedzUsuń
  8. Jako terapeutka polecam do nauki czytania - Elementarz - Czytamy Metodą Sylabową z wydawnictwa GREG :)

    Póki co, dla Was część I - niebieska.

    Pozdrawiam serdecznie
    Karla


    OdpowiedzUsuń